Muziek kochten we vroeger in een winkel. Het stond op een cd of, nog vroeger, op een lp. We moesten naar een winkel toe om ze te kopen. Vandaag downloaden we. Waar maar ook wanneer we willen. Maar zeker alleen datgene wat we willen hebben. Boekhoudingen werden vroeger door de accountant verwerkt. Dit gebeurde op een pc van de klant of op het kantoor van de accountant. Vanuit de schoenendoos of simpele Excel bestanden. Vandaag de dag wil de ondernemer die boekhouding alleen doen waar en wanneer hij wil. En hij wil kiezen wat hij wel of niet zelf doet. Software as a Service dus. Online boekhouden is in mijn ogen een must voor het MKB.

 

Kennis van ict

De meeste mkb’ers doen tegenwoordig hun administratie zelf of hebben een administrateur op de loonlijst. Als men twijfelt hoe iets te boeken, dan is het handig als men direct vragen kan stellen aan de adviseur, die op afstand meekijkt in de administratie. Dit komt de kwaliteit van de boekingen ten goede en achteraf hoeft er minder te worden gecorrigeerd. Daarnaast is de administratie up-to-date en komt betrouwbare financiële informatie beschikbaar.

 

Ik ben van mening dat een adviserende accountant steeds meer kennis van ict en ondernemen moet hebben. Bijna dagelijks krijg ik ict-gerelateerde vragen van ondernemers. Ik hoor u denken: daar is toch een supportdesk voor? Dat klopt, maar die heeft geen financiële achtergrond en kent de klant niet. Ik wil bovendien weten wat er speelt bij mijn klant. Door dit frequente contact blijf je vanzelf op de hoogte van het reilen en zeilen van de klant. Waardoor je inhoudelijk beter en pro-actief kan adviseren.

 

Administratiefabriek

 Mijn werkgever vertelt nog wel eens over het ‘veertienkolommenpapier’ van vroeger. Daar moeten we dan een beetje om lachen. Echter, laatst betrapte ik mezelf erop dat ik een jonge collega aan het uitleggen was hoe we tien jaar geleden de boekhouding deden. Hij keek me enigszins ongelovig aan. Bankafschriften overtypen? Gedoe met backups van en naar de klant? Niet verder kunnen werken omdat je eerst een update-cd moet hebben? Snel kwam er een glimlach op zijn gezicht. ‘Waarom mailde je die bestanden niet', vroeg hij zich af. Ik legde uit dat dat niet kon, want de bestanden waren te groot, of de klant had geen e-mail... Zo bleven we bezig. En we schreven onze uren en stuurden onze factuur.

 

Vandaag de dag willen we samenwerken met de klant. Dat wil zeggen: hij verwerkt de administratie zelf in een online pakket of doet een gedeelte zelf. De administratie kan grotendeels automatisch worden verwerkt. Het enige wat we nog moeten doen is het administratieve proces bewaken. Een administratiefabriek die door procesoperators draaiende wordt gehouden.

 

Weg met uren

Ondanks ontwikkelingen zoals vaste prijzen waar steeds meer accountants mee werken, blijft de basis steevast hetzelfde. Zoals veel dienstverleners werken accountants sinds jaar en dag met een uurtarief. Handig voor de accountant, de totaal beschikbare uren zijn bekend en door te sturen op de productiviteit kan de omzet worden geoptimaliseerd. Klantgericht is het echter niet. Het tarief wordt meestal gebaseerd op de eigen kosten plus een winstopslag.

 

Bekijk het eens vanuit de klant: Hij kijkt naar wat hij moet betalen en wat hij daarvoor terugkrijgt. Een ‘menukaart’ kan heel helder zijn voor de klant, met daarop de diensten van de accountant met bijbehorende vaste prijzen. Bijvoorbeeld een financieringsaanvraag. Een vaste prijs zou voor de klant ideaal zijn, hij weet precies waar hij aan toe is. Toch zal menig accountant dit niet aandurven. Ik hoor u zeggen ‘dat is toch maatwerk’. Klopt, maar dat zien veel ondernemers toch anders. Voor hen is het vreemd dat ze voor dezelfde dienst de ene keer 15 uur moet afrekenen en de andere keer 25 uur. Dan kun je gaan steggelen over de complexiteit en omvang van de opdracht, maar door een paar criteria in de vaste prijs in te bouwen kun je best tot een paar vaste tarieven komen. Wat mij betreft dus een tarief per dienst, in plaats van per uur.

 

Compleet

 Naast vaste prijzen voor specifieke diensten, kan een all-in abonnement voor de reguliere werkzaamheden veel onduidelijkheden voorkomen. Het probleem van dit soort abonnementen in de accountancy is dat ze voor de ondernemer vaak niet compleet genoeg zijn. De ondernemer moet toch steeds extra betalen voor werkzaamheden die buiten het abonnement vallen. Ook hierover ontstaat dan vaak weer discussie waardoor het doel van de vaste prijs voorbij wordt geschoten. Waarom durft men niet een echt compleet abonnement samen te stellen waar ook rekening is gehouden met het feit dat er wel eens iets extra’s moet gebeuren? Alles wat niet op de ‘menukaart’ staat zit in het all-in abonnement. Veel duidelijker kan het niet.

 

STIP Business doet alleen zaken op basis van een all in abonnement zonder risico voor de ondernemer altijd een vast maand prijs, ik als ondernemer evalueer mee heb met deze methode van werken behoefte om het gezamenlijke proces te verbeteren en dus belang bij de uitkomst. Vandaar mijn zeer lage start prijs.

Accountant in de SAAS omgeving 

Recente artikelen

Puur contact

Ronald van Stiphout 

T: 0321-785966‬

M: 06-53288937

E:ronald@stipbusiness.nl

De Bunder 53, 8252 JK Dronten

Ronald van Stiphout op LinkedIn
Stip Business op Facebook
Stip Business op Twitter

â–º Van accountant naar adviseur 

â–º Van starter naar starten 

â–º Ondernemer durf te vragen

 

â–º Meer artikelen

4 juli 2013